Een beurspresentatie zorgt voor levendigheid en interactie in je stand. Met deze 10 tips wordt iedere presentatie een doorslaand succes.
Daar sta je dan in je beursstand, geduldig wachtend tot kooplustige klanten je beursstand spontaan bestormen. De realiteit is dat dit zelden gebeurt. Je moet de aandacht van beursbezoekers verdienen en als je geen actie onderneemt gebeurt er niets.
Een beurspresentatie is een waardevolle manier om je producten en diensten onder de aandacht te brengen. Demonstraties zorgen voor levendigheid, extra standbezoekers en awareness voor je aanbod. Beursbezoekers zien zichzelf – bij wijze van spreken – al met jouw product in de handen staan. Als je weet dat aankoopbeslissingen voor 95% op gevoel worden genomen worden is dit een gouden kans.
Wil jij van je volgende beurspresentatie een doorslaand succes maken? Volg dan deze 10 ongeschreven regels.
1. Speel in op wensen en behoeftes klant
De eerste regel lijkt eenvoudiger dan hij is. Het gaat er namelijk niet om wat jij wilt vertellen, maar om wat de ander wil horen. Misschien is je nieuwe product een technisch hoogstandje waar je razend enthousiast over bent. Als toeschouwers dat niet interesseert kun je beter een ander voordeel belichten. Ook als jij dit klein en onbeduidend vindt. Het gaat erom wat zij belangrijk vinden, daar trek je de aandacht mee.
2. Hou je beurspresentatie kort
Beschouw een beurspresentatie als een kennismaking met jouw product of dienst en probeer niet alles te vertellen. Houd de demonstratie bij voorkeur onder de 10 minuten en respecteer de kostbare tijd van bezoekers.
Geef tijdens de demonstratie voldoende informatie om toeschouwers enthousiast te maken. Willen ze meer zien of horen? Doe dat daarna in een privé-sessie.
3. Hou je presentatie eenvoudig
Eenvoud is essentieel voor een succesvolle presentatie. Concentreer je op de 2 a 3 belangrijkste punten en breng die zo goed mogelijk voor het voetlicht. Probeer ook niet vooraf elke vraag te beantwoorden en laat bezoekers ze maar stellen, als ze dat willen. Dit bespaart tijd en zorgt voor meer interactie.
Ondersteun je je verhaal met een Powerpoint-presentatie? Hou dan ook deze eenvoudig. Vertel je verhaal visueel, beperk het aantal dia’s en vermijd zoveel mogelijk tekst. Dan gaan mensen lezen en luisteren ze niet meer naar je.
4. Te duidelijk bestaat niet
Als je lang in dezelfde branche werkt vergeet je wel eens dat anderen misschien net beginnen. Wees daarom bedacht op jargon en realiseer je dat misschien niet iedereen dezelfde voorkennis heeft. Vertel je verhaal zo duidelijk mogelijk en leg alles voor iedereen begrijpelijk uit. Dan houd je de aandacht van iedereen vast en blijft je boodschap beter hangen.
5. Zorg voor structuur
Nog een manier om effectiever te zijn is structuur aanbrengen. Deze opzet is daarbij erg handig:
- Vertel wat je gaat vertellen
- Vertel het
- Vertel wat je hebt verteld
Het is razend eenvoudig en werkt altijd.